fredag 15. mars 2013

ERUPSJON av Sigve Lauvaas * Side 2-8 (Bok 16-2012)

Skjelbred-Ill1




Side 2
DIKT                                                                          

Dette er ikke mine siste dikt.
Selv om jeg er forfulgt
Og kjenner meg svak,
Skriver jeg sterke ord,
Som Ravn og Lys.

Jeg skriver om nettene,
Og avslutter
Når den store lampen tennes
Og klokkene kimer i Babels tårn.

Jeg er selvfølgelig oppfostret
Med fremtidstro,
Og en viss formening om arv
Og frivillighet.

Mine dikt fører meg fremover
Til de lyse netter,
Og bølger av kjærlighet.

Jeg går på stier av marmor,
Og er pyntet til fest.
I morgen skriver jeg mer
Fra min tårnefulle reise
Med svangre ord.


SPRÅK

Jeg står opp
Med hånden i språket,
Og spiser ordene
Som druer og honning.

Jeg beveger meg i det jødiske miljøet,
Og oppdager mange reiser
Med stoppesteder og navn
Fra min egen barndom.

Jeg føler angst,
Og har kjærligheten som dør
Til en annen virkelighet,
Der oppstandelse og gjenfødelse
Går hånd i hånd.

3
LYS                                                                     *Blogg2

Lyset er alltid hos meg
Når jeg dikter,
Og holder meg våken
Med undrende øyner.

Jeg går selvsagt ikke av veien
For litt vann, selv om det er sent
Og hjertet blinker
Av dårlig kontakt.

Jeg holder vekten i balanse
Med nok søvn,
Og ord som formidler verdier
Som ikke er kjøpt med penger.


VAKKER

Hva er vakrere enn ord om kjærlighet
Som ikke ruster,
Og visdom som aldri i evighet forgår?

Vakker er også barnet som kom til verden
Med et skrik,
At her er jeg nå.

Ja, vakker som stemmen er livet som leves
Av et oppriktig hjerte,
Med lampen tent.

Vakker er også den ene som møter lykken,
Og skriver navnet: For alltid din.


FRIHET

Å kunne si hva en mener
Og mene hva en sier,
Kaller vårt hjerte til alvor og skjemt.
Jeg puster i ordet.
Det blir til en flamme.
Snart brenner byen,
Og grådigheten fortæres i natten.
Og de som sover blir glemt.

4
Å FLY

Jeg fløy i luften i mange år.
Hver natt i drømmer
Var jeg på rundreise i mange land,
Og kunne peke
Veien videre.

Jeg fløy på vinger av skyer,
Og engler var tett ved
Som et skjold for vinden.

Jeg ble båret i drømmer til blomstrende hager
Og byer med tårn.
Mine reiser gikk høyt, mot stjerner,
Til ukjente gravsteder
Og tomme hus.


BARN

Maleriene er mine barn,
Sier Munch,
Og vil helst ikke snakke.
Fremmede
Tar gnisten, stillheten, varmen.

Mine dikt er også mine barn,
Sier den fattige enken,
Og føler seg rik.

Ordene som blir til en masse
Av edle steiner,
Og som blir nyskapt av en mester,
Kan godt være barn,
Men det er ikke mine.

Dersom jeg skriver jevnlig,
Blir det mange barn,
Sier den frodige Maria,
Som vokter sin åker,
Og den nyfødte med kjærlighet.

Barn er som en himmel med stjerner,
Kloder og lys uten tal.
Et mysterium, en gåte. 

LÆRE                                                                   *Blogg3

Å lære er uviktig
Eller usant,
Noe som går i glemmeboka.

Noen mener det har med utvikling
At vi kan språket,
Hører hjertebank
Som ord for en hel verden.

En stjerne i blått
Har sitt eget univers,
Og vi har vårt,
Med knapper og glansbilder.

Vi lærer å forstå
Bevegelsene i naturen,
Og barnet
Som klamrer seg til mor og far
Og lager nyheter,
Og forstår likevekt
Og tomme hender.


TEGN

Ord eller tegn, spor eller signal
Som lyser som hjerteblink
Og skaper bevegelse,
Gjør oss til snø og is
Som renner i havet.

Så er vi ikke evige lys, eller stjerner,
Men blader som visner,
Strå som blir til mold.

Vi kommer til verden som flyktninger
Og søker en trygg havn,
Og lar oss friste av melk og honning,
For vi vil oppleve sirkuset
Som speiler livet.

De sist ankomne får gratis forestilling
Eller svarteper.

SKRIVE                                                                *Blogg4

Jeg skriver så lett
At noen kan forstå det.
Ordene ligger ikke i lake først,
Men kommer fra stjernene
Og smiler til alle.

Selv gamle ord kan bli nye
Når en leser inni seg
Som en prøvesmak,
Eller venner av tiden,
Som stadig erobrer oss.

Jeg skriver tidlig eller sent,
Mest sent, når trafikken stilner
Og fuglene er gått til ro.
Men det er ordene som bærer
Teksten frem i lyset.


HATT

Jeg går ikke med hatt,
Ikke nå lenger.
Jeg går med musefletter
Og kalott.

Jeg er stiv i språket,
Og maleriene har stiv pris.
Jeg selger ingen.
De skal bli med meg over alt.

Min hatt er øverst.
En gammel hatt med snor.
Jeg kjenner byen,
Og er forelsket i høye hus.


INGEN

Nesten ingen er ærlige, sanne og ekte.
Jeg kjenner ingen som Paulus, eller Maria.
Ingen banker på. Ingen forteller fra gruvene.
Nesten ingen har sett lyset. Gull er en mangelvare.
Snart er vi tiggere, på randen av stupet.

7
ÅRSAK

Alt har sin årsak,
Og årsaken til alt er livet
Som er koblet sammen i tusen lenker
Som er årsak til språket,
Som noen ganger overrasker
Den som leser
Eller hjelper folk på gamlehjemmet.

Det er en årsak at vi er født.
Og årsak på årsak følger oss gjennom livet
Som en rød tråd, eller varemerke,
Så vi kan finne røttene
Og tyde skriften.
For vi er alle formet fra begynnelsen,
Som Adam og Eva.


TALE

Velsignet være deg
Og velsignet være ordene dine
Og alt du tenker.
La ordene fra ditt hjerte
Være rene som gull.

Ditt ansikt stråler i byen
Og på veien
Som diamant og krystall.
Din munn taler som en engel,
Uten brist og lyte.
Velsignet er ditt navn.


KLAGE

Klag ikke på maten.
Klag heller til den som taler løyn,
Og drikker hat for vann.

Klag, mine barn, når trikken stopper,
Eller toget kommer for sent.
Vi har ingen tid å miste.
Klag avskjeden for retten.
Vi er på feil spor.

8
ORD I DAGEN

Jeg kunne sagt,
Det er godt å se, eller
Det er godt å se deg,
Se gjennom tåkebrillene
Til veien.

Det er lys i taket,
Lys til enhver anledning.
Det lyser i knapper,
Og tapetet lyser.

Jeg ønsker å si et ord
Om lyset.
Og det er vanskelig
Å tie.

Fra begynnelsen
Kunne jeg ikke språket,
Men lærte litt etter litt
Å kle meg moderne,
Som kongen.


ORD

Det finnes mange ord som er usagte,
Og jeg vil søke å få dem frem
Frivillig, eller med tvang,
Helst frivillig.

Jeg retter hendene ut, og fanger ordene
Som kommer i rasende fart,
Som snøfiller og hagl.
Det er bare å ta imot
Mens krybben er tom.
Og ordene blir til velling
For små barn
Som ikke har lært å gå.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar